Rinkodaros specialistai sako, jog kai kada pirma turi parduoti problemą, kad parduotum produktą. Turbūt dažnas sutiks, jog malonu ir produktyvu dirbti su mokiniais, kurie mokosi, to nori, klauso. 2015 m. Didžiojoje Britanijoje atliktas tyrimas iliustravo, jog tinkamoje aplinkoje mokiniai gali pasiekti 16 procentų daugiau žinių ir gebėjimų. Žinant skaitmeninės epochos tempus ir tai, jog Lietuva yra tarp keturiasdešimt turtingiausių pasaulio šalių, auga akivaizdus poreikis naujos kartos mokytojų, su nauja mokomąja kalba bei aplinka. Jau kelinti metai tradicine tapusioje kasmetinėje metodinėje sesijoje, Klaipėdos rajono mokyklų flagmane, Gargždų ,,Vaivorykštės“ gimnazijoje, pristatomos idėjos, kaip kuriant virtualias mokymo(si) aplinkas realizuoti šiuolaikiškas pamokas.

Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui, metodinės veiklos gimnazijoje koordinatorė Nijolė Balčikonytė pristatydama modernios pamokos bruožus ir siekiamybes, akcentavo jog gimnazijos mokytojai ne tik patys mokosi, bet ir moko kitus. Kiekvienais metais į metodinę sesiją kviečiami viso rajono mokytojai. „Lauką galima suarti pasikinkius arklį plūgu. Tačiau pasitelkus XXI amžiaus technologijas tai bus atlikta gerokai greičiau, paprasčiau ir lengviau. Tas pats ir su pamoka. Dar prieš kelis dešimtmečius buvo įprasta nurodyti mokiniui išmokti Pitagoro teoremą nė nepaaiškinant, kuo ji bus naudinga ateityje, tačiau tokie mokymo principai šiuolaikinės kartos nebeveikia. Klasėje galima turėti tik juodą lentą ir kreidą arba juodą lentą, kreidą, išmaniąją lentą, projektorių ir daug kitokių dalykų. Jei mokytojas yra užsidegęs savu dalyku ir darbu, išmaniosios technologijos jam padės ir praturtins ugdymo procesą“, tokiu palyginimu į metodinė sesijos kontekstą dalyvius įvedė N. Balčikonytė.

Metodinės sesijos vyksmas. Patirtimis dalijasi gimnazijos mokytojai. Virtualumo ir interaktyvumo paieškas pristatė etikos mokytoja ekspertė Ilma Agajan. Primenamas alegorinis pasakojimas apie tėvą ir jo nuolat besivaidijančius suaugusius sūnus. Tėvas norėdamas juos sutaikyti panaudojo vizualumo principą – iš pradžių paėmė vieną virbą ir jį sulaužė, paskui bandė perlaužti visą virbų ryšulį, bet ryšulys buvo tvirtas. Tokia „pamoka“ broliams padėjo suprasti, kad jie bus stipresni tik nustoję kovoti vienas su kitu. Ekspertė supažindina su mokomaja platforma Ted education.

Nepriklausomi tyrimai 2015 metais parodė, kad į populiariausią vaizdo įrašų kanalą youtube per minutę įkeliama 500 valandų vaizdo įrašų. Tai reiškia, kad kiekvieną dieną mus pasiekia apie 720 000 valandų naujų vaizdo įrašų. Kaip iš šios gausos atsirinkti kokybiškus?

Ted education kanalas pasirengęs padėti visų dalykų mokytojams. Čia galima rasti originalius 3-5 minučių animuotus įrašus įvairiausiais klausimais. Pavyzdžiui nuo atsakymo į klausimą „Kodėl negalite padalinti nulio?“ iki „Kada įvyks kitas ledynmetis?“, nuo „Kaip veikia mūsų imuninė sistema?“ iki „Kodėl kai kurie žmonės yra kairiarankiai?“. Renkantis vaizdo įrašus pamokai, mokytoja ekspertė I. Agajan sutelkia dėmesį į klausimus: kokį vertybinį užtaisą turi savyje vaizdo įrašas, kaip gerai pristatoma svarstoma idėja ir kaip vaizdo įrašas papildo tai, kas nagrinėjama pamokoje?

Prie kiekvienos Ted education pamokos pateiktos elektroninės prieigos platesnei informacijai gauti, atviri diskusiniai klausimai, sudaryti interaktyvūs klausimynai žinių patikrinimui.

Ted education taip pat suteikia galimybę pačiam mokytojui tobulinti esamas pamokas arba kurti savas pasinaudojant animuotais įrašais, tedex konferencijų arba youtube kanalo įrašais. Pamokomis galima dalintis su mokiniais ir gauti grįžtamąjį ryšį.

Kitas demonstruotas šaltinis – Pulitzer centras – novatoriška, pelno nesiekianti žurnalistų organizacija. Šis portalas ypač rekomenduotinas socialinių mokslų ir kalbų mokytojams. Pulitzer centras savo misiją apibrėžia labai paparastai – teikti informaciją nepakankamai atskleidžiamiems pasauliniams klausimams bei remti unikalias švietimo programas ir kokybišką tarptautinę žurnalistiką visose žiniasklaidos platformose. Nuo pat įsikūrimo 2006 m. Pulitzer centras bendradarbiauja su žiniasklaidos gigantais ,,New York Times“ ir ,,PBS NewsHour“, ,,Time Magazine“, ,,National Geographic“ ir kitais. Todėl čia spausdinamos straipsnių serijos, įkeliami dokumentiniai filmai, elektroninės knygos ir interaktyvūs duomenys, gausu vaizdo medžiagos. Pulitzer centras labai operatyviai pateikia informaciją apie pasaulines problemas. Būtent šitame portale galima rasti gausybę medžiagos ir sukurtų naudojimui pamokų apie klimato kaitą, emigraciją, karinius konfliktus, badaujančias ir vandens stoką patiriančias šalis. Portalo kūrėjai siūlo ne tik medžiagą, bet ir užduotis rašymui, skaitymui, diskutavimui.

Be to pranešėja supažindina su naujienlaišku „Aš manau!“, apie kurį reklamą gauname į elektroninį dienyną Tamo. Šį portalą kuria alumni asociacija „Kurk Lietuvai“ kartu su Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos institutu. Šis portalas kažkuo panašus į Pulitzer centro išteklius ir atliepia ne tik pasaulio, bet ir Lietuvos įvykius. Kol kas tie ištekliai nepateikiami taip operatyviai, kad tai būtų karštos naujienos ir jas galėtume tuoj pat nagrinėti su mokiniais. Tačiau kūrėjai stengiasi pateikti įvairialypę medžiagą diskusijoms, rasti skirtingų šaltinių nuomones, taip skatinant kritinio mąstymo ugdymą ir problemos matymą platesniu rakursu.

Mąstymo žemėlapių instrumentus ir valdymą demonstravo gimnazijos anglų kalbos mokytoja metodininkė Giedra Aliulienė, IKT, išmaniųjų įrenginių panaudojimo galimybes laboratorinių darbų metu – biologijos mokytoja metodininkė Jolita Višinskienė. Matematikai – vyr. mokytojas Giedrius Žemaitis pristatė šešias grafikų braižymo virtualioje aplinkoje programas, Dalia Bendikienė – kaip išmanioji lenta galėtų pagerinti matematikos mokymąsi.
Geografijos ir angų kalbos mokymo, integravimo ir modernizavimo galimybes paaiškintos vyr. mokytojos Birutės Gudauskienės bei Alinos Kalinauskienės skaidrėse, virtualių aplinkų panaudojimas istorijos ir anglų integravime – mokytojų metodininkių Vidos Mockuvienės bei Violetos Jurjonienės videoklipe ,,Pažink savo miestą“.

„Jeigu viduramžių žmogus mus pamatytų – palaikytų stebukladariais“, savo praktinį užsiėmimą apie išmaniąją lentą ir programą ,,Mozabook“ pradėjo fizikos vyr. mokytojas Romanas Rimkevičius. Gi anais laikais žmonės pasakose galėjo skraidyti kilimais, regėti staigius pokyčius. Šiandien tai tapo daline tikrove. Iškeltas klausimas, su kuo paliekami apie aštuonias valandas vaikai mokykloje – draugais, tėvais ar seneliais? Pažiūrėjus į oficialią statistiką, jog daugumos šalies mokytojų amžius virš 50 metų, išeitų – su seneliais. Antras klausimas – ar su seneliais vaikui yra įdomu, trečias klausimas – kodėl atimama galimybė naudotis išmaniuoju telefonu. Pasiūlykime alternatyvą, tai yra pakabinkime telefoną ant sienos, jis yra modernios klasės išmanioji lenta, legalus įrankis kaip mokyklą ir mokytoją priartinti prie mokinių.

Antroje metodinės sesijos dalyje praktiniai užsiėmimai daugiau skaidomi pagal dalykinius požymius ir poreikius. Šiandien padovanojome vienas kitam išmaniųjų metodikų pažinimą, o nuo kito pirmadienio – kitokį naujų dalykų pažinimą – savo mokiniams.

Reziumuojant menasi po užsiėmimų pasakyti Klaipėdos rajono švietimo centro direktorės Ramutės Sirutienės žodžiai, jog šįkart būdama stebėtoja ji džiaugėsi mokytojais, drąsiai išeinančiais už tradicinės pamokos rėmų.

Arūnas Mikalauskas, Klaipėdos r. Judrėnų Stepono Dariaus mokyklos istorijos mokytojas