Piemenėlių šventė. Šv. Martynas 

Autorius: Pradinių klasių mokytoja metodininkė Vilma Dveržeckienė, Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija

Popietės metu pradinių klasių mokiniai supažindinami su Ganiavos ištakomis pasaulyje (karžygio Martyno kelionė po Vengrijos miestą Amiensą),  Lietuvoje (sąsajos su deive Žemyna), Pamario krašte atsiradimo istorija. Kokias tradicijas ir papročius puoselėja Pamario krašto gyventojai: žemės ūkio darbų pabaiga, paskutinė gyvulių ganymo diena. Šią dieną reikia švęsti energingai, su trenksmu, kad greičiau ateitų žiema ir piemenėliai galėtų pailsėti, susitikti su savo artimaisiais. Paskutinę Ganiavos dieną piemenėliai dainuodavo dainas saulei, kad jos spinduliai dienai suteiktų šilumos. Erzindavo ožką sakydami didingas oratorijas. Ožka simbolizuoja žiemą, ją piemenėliai vedžiodavo aplink beržą sakydami prakalbas „Tu, ožy, baltaplauki, prašyk pono Dievo, kad greičiau užsnigtų, o jei neužsnigs, mes tave prilupsim“. Dainuodavo dainas apie ožį ir ožką: Išmi vedi vedi (trejinė), „Ožys ožys ilgaragis“.Taip pat ši diena buvo neatsiejama nuo tradicinių piemenėlių lauko valgių: ant laužo keptos bulvės, kiaušinienė iš dvylikos kiaušinių. Pakepinta ant sviesto su visokiomis rudeninėmis sodo gėrybėmis – tokia kiaušinienė būdavo tikras delikatesas. Čia puikiai tinka žaidimai „Verdu bulvienę“, „Kiaulė grikiuos“. Ganiavos dieną piemenėliai galėjo vienas kitą paerzinti su daina „Vai tu Martynai“. Paskutinę Ganiavos dieną buvo privaloma atsiskaityti su samdiniais. Kiekvienas gaudavo pažadėtą atlygį. Šventės metu piemenėliai apdalinami simbolinėmis dovanomis. Šios šventės metu piemenėliai gavo po avį (kukurūzinis traputis-avytė), auksinis pinigas-šokoladas).Taip pat gali būti morkų maišas (saldūs kukurūzai) ir t.t

Šventei sukuriama pamiškės aplinka, iš medžio drožlių plokštės išpjaunama ožka. Iš popierinių lėkščių galima pasidaryti karvių bandą. Vaikai švilpauja su švilpynėmis imituodami paukščių garsus. Lininnės juostos simbolizuoja piemenėlių vaišių stalą.

Šventės fragmentai: https://drive.google.com/drive/folders/1Yh8ceGAb5z-vIUYr91QYq4vz-ra4ko0d 


Etninio tapatumo ženklai kasdienybėje

Raimonda Mickienė, Loreta Kaltauskienė, technologijų ir etikos mokytojos

Pamokos planas skirtas 6a klasei, integruojant technologijų ir etikos dalykus. Mokiniai aptaria žmogaus ryšį su gamta, žolynų pynimo technologijas bei etninius simbolius, kuria tuščiavidurius apskritimus. Pamokos metu skatinama grupinė veikla, diskusijos ir praktinis darbas, siekiant ugdyti etninį tapatumą ir kūrybiškumą.

 https://drive.google.com/drive/folders/1_H5H-XtjAkwhRa5__VKhoZH7QjdiHxA4