Integruotų pamokų ciklas „Gamta – kūrybos ir pažinimo šaltinis“
Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazija
TŪM I projektas. Kultūrinio ugdymo plėtra
Šis integruotų pamokų ciklas skirtas gilinti mokinių pažinimą apie gamtos ir kultūros ryšį per įvairių mokomųjų dalykų sąveiką: lietuvių kalbą, literatūrą, geografiją, informatiką, dailę, psichologiją. Ugdymas orientuotas į kultūrinės, kūrybinės, pažinimo, skaitmeninės, emocinės bei pilietiškumo kompetencijų stiprinimą.
Pamokos vyko netradicinėse aplinkose, apėmė projektines, kūrybines, tiriamąsias veiklas. Mokiniai susitiko su menininke, tyrinėjo Minijos slėnio gamtą, kūrė nuotraukų koliažus, plakatus, piešinius, analizavo literatūros kūrinius, gilinosi į ekologines ir kultūrines temas.
Pamokose dirbo mokytojai:
Eimantė Kiaulakienė, Genovaitė Jonušienė, Gintautas Našlėnas, Jurga Venckauskienė, Vidas Vaitkus, Zofija Vaitkuvienė
Temos:
-
Gamtos ištekliai ir jų rūšys
-
Gamta yra graži (skaitmeninio dizaino užduotys)
-
Gamta – kūrybos įkvėpėja (piešiniai, fotografija, literatūra)
-
Minijos slėnio gamtos objektų pažinimas ir fiksavimas
-
Kūrybiniai susitikimai su dailininke Ina Lukauskaite („Lapė Salegna“)
Pamokų tikslai ir uždaviniai:
-
Skatinti tarpdisciplininį mokymąsi per realų aplinkos pažinimą
-
Ugdyti meninę raišką ir technologinius įgūdžius
-
Formuoti gamtos saugojimo, tvarumo ir bendruomeniškumo vertybes
-
Įgalinti mokinius kūrybiškai reflektuoti apie žmogaus ir gamtos ryšį
Aprobuota:
Pamokų planai pristatyti Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos metodinėse grupėse 2024 m. rugpjūčio–lapkričio mėn.
https://drive.google.com/drive/folders/1GeI50NPPt8Ew3nwGO_0dbLNHcTsM31Wm?usp=drive_link
Integruotų pamokų kultūrinio ugdymo plėtros aprašas (2024–2025 m. m.)
Santrauka:
Dokumente pateiktas Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos integruotų pamokų kultūrinio ugdymo plėtros planas, rengiamas pagal TŪM švietimo pažangos tikslus. Aprašas atspindi tarpdisciplininio bendradarbiavimo modelius, mokinių pažangos stiprinimo prioritetus ir kultūrinės kompetencijos ugdymą įvairių dalykų kontekste. Numatytos veiklos apima lietuvių kalbos, istorijos, psichologijos, informatikos, dorinio ugdymo, muzikos, fotografijos, geografijos, biologijos bei matematikos integraciją.
Autoriai:
Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos įvairių dalykų mokytojai, vadovaujami direktoriaus pavaduotojos Ilmos Agajan.
Aprobuota:
Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos dalykų metodinėse grupėse, 2024–2025 mokslo metais.
https://drive.google.com/drive/folders/1t1x4eswsVq7yhDyM7LAAv0fyvilEob0M?usp=drive_link
Žmogaus ir gamtos kova. Žvejų istorijos
Lietuvių kalba ir literatūra, dailė, biologija, istorija. TŪM STEAM kultūrinio ugdymo iniciatyva. TŪM I projektas.
Rasa Rusteikienė – lietuvių kalbos mokytoja metodininkė (pamokos vadovė)
Nerija Valinčienė – istorijos mokytoja
Raimonda Kundrotienė – biologijos mokytoja ekspertė
Ingrida Jančauskienė – lietuvių kalbos mokytoja
Rita Batečko – dailės mokytoja
Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazija
Integruotos pamokos metu mokiniai lankėsi Jono Gižo etnografinėje sodyboje Drevernoje. Veiklose apjungtos keturios sritys: literatūra (E. Hemingvėjaus apysakos „Senis ir jūra“ analizė), biologija (Kuršių marių ekosistemos pažinimas), istorija (žvejų gyvenimo tyrinėjimas), dailė (ekologiško vėtrungės motyvo maišelio dekoravimas). Mokiniai atliko praktines užduotis, kūrė samprotavimo pastraipas, reflektavo patirtį. Ugdytos pažinimo, komunikavimo, kūrybiškumo, kultūrinė bei socialinė-emocinė kompetencijos.
Aprobuota: Kalbinio ugdymo metodinės grupės posėdyje, 2024-10-15, protokolo Nr. LM-9.
Nuoroda į veiklos aprašą:
https://vaivorykstesgimnazija.lt/lt/naujienos/aktualijos/2024/11/integruota-pamoka-zmogaus-ir-gamtos-kova-zveju-istorijos
https://drive.google.com/drive/folders/1_2hjrjN-SJ57EmU9danUUBAWFMbOfXRH?usp=drive_link
Gyvūnų jutimai ir gamtos objektai
Gamtos mokslai. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytojos: Lilijana Peter, Jurgita Kasputytė Žadeikienė
1a, 5d klasės
Pamoka vyko mokyklos parke, kur mokiniai tyrinėjo gyvūnų jutimus bei gamtos objektus. Jie dirbo grupėmis, atliko praktines užduotis „Penki pagrindiniai jutimai“ ir „Rudeninė lobių medžioklė“, mokėsi atpažinti gyvąją ir negyvąją gamtą bei ją apibūdinti. Ugdyta pažinimo, komunikavimo bei gamtamokslinė kompetencija.
https://drive.google.com/drive/folders/1BY4Sl_zua81g7pxHvagsw-E8NzBk-NO7?usp=drive_link
Jėgų tyrimas
Gamtos mokslai, matematika. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytojos: Lilijana Peter, Justina Gedvilaitė
6b klasė
Pamokoje mokiniai konstravo trijų dydžių parašiutus ir tyrė, kaip kritimo greitis priklauso nuo parašiuto ploto. Atlikdami eksperimentus, mokiniai formulavo hipotezes, skaičiavo plotus, vidurkius, pateikė išvadas. Projektas lavino tyrimų planavimo, tiksliųjų skaičiavimų ir gamtos reiškinių analizės įgūdžius.
https://drive.google.com/drive/folders/1BY4Sl_zua81g7pxHvagsw-E8NzBk-NO7?usp=drive_link
Trinties jėgos
Gamtos mokslai, matematika. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytojos: Lilijana Peter, Justina Gedvilaitė
6a klasė
Pamokos metu mokiniai tyrė slydimo ir riedėjimo trintį naudodami žaislinius automobiliukus, dinamometrus ir nuožulnias plokštumas. Formuluotos hipotezės, analizuoti rezultatai, diskutuota apie trinties poveikį judėjimui. Veikla lavino eksperimentavimo, stebėjimo ir duomenų analizės gebėjimus.
https://drive.google.com/drive/folders/1BY4Sl_zua81g7pxHvagsw-E8NzBk-NO7?usp=drive_link
Medžiagų savybės
Gamtos mokslai. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytoja: Lilijana Peter
5a, 5b, 5c, 5d klasės
Mokiniai tyrinėjo įvairių medžiagų savybes – spalvą, kvapą, kietumą, elastingumą – jutimo organais ir bandymais. Dirbdami grupėmis, jie sukūrė pasirinktų daiktų informacines korteles ir jas pristatė. Pamoka ugdė stebėjimo įgūdžius, praktinį taikymą ir supratimą apie medžiagų įvairovę kasdieniame gyvenime.
https://drive.google.com/drive/folders/1BY4Sl_zua81g7pxHvagsw-E8NzBk-NO7?usp=drive_link
Lavos lempos gamyba
Biologija, chemija, technologijos. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytojos: Lilijana Peter, Gabija Vasiliauskienė
9a, 9b, 9c klasių komanda
STEAM veiklų dienos metu mokiniai kūrė lavos lempas, naudodami actą, sodą, aliejų ir LED apšvietimą. Veiklos metu mokytasi tiksliai dirbti su medžiagomis, dokumentuoti procesą, reflektuoti savo veiklą. Projektas lavino kūrybiškumą, komandinius įgūdžius bei mokė atsipalaiduoti per eksperimentinę veiklą.
https://drive.google.com/drive/folders/1BY4Sl_zua81g7pxHvagsw-E8NzBk-NO7?usp=drive_link
Paprastųjų mechanizmų konstravimas
Gamta ir žmogus, technologijos. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytoja: Lilijana Peter
5a, 5b, 5c klasės
Pamokos metu mokiniai analizavo paprastųjų mechanizmų veikimo principus, o vėliau kūrė savo įrenginius naudodami tvarias ir antrines medžiagas. Akcentuotas kūrybiškumas, tvarumas ir praktinių gamtamokslinių žinių taikymas. Įrenginiai pristatyti klasės draugams, aptartas jų veikimas ir praktinė nauda.
https://drive.google.com/drive/folders/1BY4Sl_zua81g7pxHvagsw-E8NzBk-NO7?usp=drive_link
Saulės sistemos modeliai
Gamtos mokslai. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytoja: Lilijana Peter
6a, 6b, 6c klasės
Mokiniai grupėmis konstravo Saulės sistemos modelius iš antrinių žaliavų. Prieš tai aptarė planetų ypatybes, lygino jas tarpusavyje, planavo kūrybinį procesą. Paruošti modeliai buvo eksponuojami STEAM parodoje. Projektas skatino komandinį darbą, tvarumo vertybių ugdymą ir kūrybinį mąstymą.
https://drive.google.com/drive/folders/1BY4Sl_zua81g7pxHvagsw-E8NzBk-NO7?usp=drive_link
Plastiko piratai
Biologija, geografija, fizika, chemija, matematika. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytojos: Lilijana Peter, Gabija Vasiliauskienė
7c klasė
Mokiniai dalyvavo tarptautiniame aplinkosauginiame projekte „Plastic Pirates Go – Europe!“, tyrinėjo Minijos upės pakrantės taršą plastiku. Tyrimų metu surinktos, surūšiuotos, pasvertos šiukšlės, o duomenys įkelti į tarptautinę duomenų bazę. Ugdytas aplinkosauginis sąmoningumas, gebėjimas dirbti komandoje bei praktiniai tyrimų įgūdžiai.
https://drive.google.com/drive/folders/1BY4Sl_zua81g7pxHvagsw-E8NzBk-NO7?usp=drive_link
Kosmoso platybės ir įdomybės
Gamtos mokslai / klasės valandėlė. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytojos: Lilijana Peter, Inesa Michailova
5b klasė
Projektinės veiklos metu mokiniai analizavo Žemės ir kosmoso santykį, kūrė pasakojimus apie Saulės sistemos supratimo raidą, inscenizavo kosmoso tyrinėjimų istoriją. Sukurtas filmukas „Ji sukasi!“, kuris dalyvavo konkurse Molėtų astronomijos observatorijoje. Projektas skatino kūrybiškumą, mokymąsi per patirtį ir bendruomeniškumą.
https://drive.google.com/drive/folders/1BY4Sl_zua81g7pxHvagsw-E8NzBk-NO7?usp=drive_link
Kaip išgauti garsą? Savadarbiai garso šaltiniai
Gamta ir žmogus, technologijos. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytoja: Lilijana Peter
6a, 6b, 6c klasės
Mokiniai iš antrinių žaliavų kūrė savadarbius garso šaltinius ir analizavo garso sklidimo principus. Veiklos metu ugdomas tvarumo supratimas, kūrybiškumas bei techninių sprendimų paieška. Pristatant darbus, mokiniai mokėsi reflektuoti, vertinti bendramokslių darbus ir pagrįsti pasirinkimus.
https://drive.google.com/drive/folders/1BY4Sl_zua81g7pxHvagsw-E8NzBk-NO7?usp=drive_link
Šviesos spalvos
Fizika. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Vyr. mokytoja Giedra Aleknavičienė
7a, 7b, 7c klasės
Pamokoje mokiniai tyrinėjo šviesos spalvų savybes ir reiškinį – šviesos dispersiją. Analizuoti fizikiniai parametrai: bangos ilgis, greitis, lūžio kampas. Praktinės veiklos metu mokiniai gamino spalvų suktuką ir praktiškai įsitikino, kad balta šviesa sudaryta iš įvairių spalvų. Pamoka lavino gamtamokslinį mąstymą bei praktinius įgūdžius.
https://drive.google.com/drive/folders/1SVp0xgd1H8n9brg6nVVYLYJCy7bzzfvP?usp=sharing
Hologramų projektorius
Informatika, matematika, fizika. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytojos: Daiva Kačinskienė, Giedra Aleknavičienė, Lina Dargužienė
9–10 klasės
Integruotoje STEAM pamokoje mokiniai kūrė veikiantį hologramų projektorių, taikydami fizikinius, matematinius ir technologinius principus. Veikla skatino komandų bendradarbiavimą, kritinį mąstymą, kūrybiškumą bei tiksliųjų matavimų taikymą. Mokiniams teko spręsti techninius iššūkius, pristatyti rezultatus bei reflektuoti savo indėlį.
https://drive.google.com/drive/folders/1SVp0xgd1H8n9brg6nVVYLYJCy7bzzfvP?usp=sharing
Kalėdinis pabėgimo kambarys „Duomenų kodavimas ir šifravimas“
Informatika. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytojos: Daiva Kačinskienė, Lina Dargužienė
6–7 klasės
Pamokoje mokiniai sprendė užšifruotas užduotis, kad išsiaiškintų slaptažodį ir atrakintų virtualų seifą su Kalėdų dovanomis. Naudotos IT platformos ir QR kodai skatino pažinimo, kūrybiškumo bei bendradarbiavimo kompetencijas. Veikla imitavo realaus gyvenimo situacijas, ugdė loginį mąstymą bei domėjimąsi duomenų saugumu.
https://drive.google.com/drive/folders/1SVp0xgd1H8n9brg6nVVYLYJCy7bzzfvP?usp=sharing
Animuotas Lietuvos modelis
Informatika. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Mokytoja metodininkė Daiva Kačinskienė
8 klasė
Pamokoje mokiniai kūrė animuotą Lietuvos modelį, integruodami STEAM elementus – informacines technologijas, meną, matematiką ir gamtos mokslus. Darbo metu modeliuota Lietuvos gamta, infrastruktūra ir kultūra. Mokiniai analizavo pasirinktą temą, kūrė animacijas naudodami skirtingas programas („Canva“, „Blender“ ir kt.), pristatė darbus bei aptarė STEAM taikymą. Ugdomas kūrybiškumas, technologinis raštingumas ir tarpdalykinis mąstymas.
https://drive.google.com/drive/folders/1SVp0xgd1H8n9brg6nVVYLYJCy7bzzfvP?usp=sharing
Kaip sumažinti gyvenamojo būsto šildymo išlaidas
Fizika. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Vyr. mokytoja Giedra Aleknavičienė
I a, I b, I c klasės
Pamokoje mokiniai pristatė tyrimus apie šilumos perdavimo būdus (laidumas, konvekcija, spinduliavimas) ir analizavo galimus sprendimus, kaip sutaupyti šilumos energiją buityje. Po bandymų aptarimo mokiniai sudarė minčių žemėlapius ir išskyrė penkis šilumos taupymo būdus. Pamoka siekė skatinti praktinį mąstymą, ryšį su gyvenimu bei aplinkosauginį sąmoningumą.
https://drive.google.com/drive/folders/1SVp0xgd1H8n9brg6nVVYLYJCy7bzzfvP?usp=sharing
Šviesa ir jos šaltiniai. Šešėlis
Fizika ir lietuvių kalba. STEAM ugdymas.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija
Vyr. mokytojos Giedra Aleknavičienė ir Jolanta Pėžienė
7a, 7b, 7c klasės
Integruotoje pamokoje mokiniai susipažino su šviesos sklidimo principais ir pritaikė juos kūrybiškai – šešėlių teatre. Sujungus fizikos ir lietuvių kalbos žinias, mokiniai kūrė pasakojimus, scenarijus ir juos inscenizavo naudodami šviesos bei šešėlių efektus. Ugdomas kūrybiškumas, komunikacija ir tarpdalykinis bendradarbiavimas.
https://drive.google.com/drive/folders/1SVp0xgd1H8n9brg6nVVYLYJCy7bzzfvP?usp=sharing
Jucaičių kaimo šulinių vandens tyrimas
Biologija. TŪM STEAM mokslinis-praktinis forumas „Tyrėjų valanda“. TŪM I projektas.
Diana Vepštienė, IV g klasės mokinė Augustė Gečaitė
Biologijos mokytoja metodininkė, Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazija
Projektinio tyrimo metu analizuota Jucaičių kaimo šulinių vandens kokybė – matuotas pH, nitritų, amonio, sulfatų ir paviršiaus aktyviųjų medžiagų kiekis. Taip pat stebėtas vandens poveikis pipirnių augimui. Darbas ugdė mokinių tyrimų planavimo, stebėjimo bei duomenų analizės įgūdžius.
Aprobuota: Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos gamtos ir tiksliųjų mokslų metodinės grupės metodiniame pasitarime 2024-12-23.
https://drive.google.com/drive/folders/1zRbQQ3pamLlX7ggy84-3cXkiHw-9Fwei?usp=drive_link
Gandrų sugrįžtuvės į Judrėnus
Gamtos mokslai. TŪM STEAM mokslinis-praktinis forumas „Tyrėjų valanda“. TŪM I projektas.
1–2 klasių mokiniai
Džiuljeta Toleikienė, Pradinių klasių vyr. mokytoja, Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazija
Mokiniai stebėjo Judrėnų miestelio gandralizdžius, siekdami išsiaiškinti, ar į visus lizdus parskrido gandrai ir kur jie dažniausiai krauna lizdus. Tyrimo metu vaikai fiksavo pastebėjimus, sistemino duomenis ir pateikė išvadas. Pastebėta, kad dažniausiai gandrai įsikuria ant stulpų, o visi stebėti lizdai buvo apgyvendinti.
Aprobuota: Pradinių klasių mokytojų metodinė grupė, protokolas Nr. 4, 2024-12-27.
https://drive.google.com/drive/folders/1EY7W8pNj7Aq-NGiUbg-cAVIAisL66-4_?usp=drive_link
Technologijų dvikova: triukšmomatis prieš mobiliąją programėlę
Fizika. TŪM STEAM mokslinis-praktinis forumas „Tyrėjų valanda“. TŪM I projektas.
Aušra Rutienė, Fizikos mokytoja, Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazija
IIg klasės mokiniai
Tyrime buvo lyginamas mobiliosios programėlės „Arduino Science Journal“ ir profesionalaus triukšmomačio tikslumas matuojant garso lygį mokyklos aplinkoje. Matuota skirtingose erdvėse – nuo triukšmingų koridorių per pertraukas iki ramių pamokų kabinetų. Tyrimas leido įvertinti technologijų patogumą ir jų taikymo galimybes mokyklos veikloje.
Aprobuota: Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos gamtos ir tiksliųjų mokslų metodinės grupės metodiniame pasitarime 2024-12-23.
https://drive.google.com/drive/folders/1Dj-QZNp7lvosl0O-IUO4vYDaBlfUo-ZZ?usp=drive_link
Kiaušinio lukšto reakcijos greičio tyrimas
Chemija. TŪM STEAM mokslinis-praktinis forumas „Tyrėjų valanda“. TŪM I projektas.
Angelė Bružienė, Mokytoja metodininkė, Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazija
Ibg klasės mokiniai
Tyrimo metu buvo stebima, kaip skirtingos acto rūgšties koncentracijos ir temperatūros veikia kiaušinio lukšto tirpimo greitį. Analizuotas skirtingo dydžio lukštų poveikis reakcijos intensyvumui. Eksperimentas ugdė mokinių tyrimų planavimo, stebėjimo ir duomenų analizės įgūdžius.
Aprobuota: Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos gamtos ir tiksliųjų mokslų metodinės grupės metodiniame pasitarime 2024-12-23.
https://drive.google.com/drive/folders/1StWrAi5EDbVYttLvZRi7_v6-7ns31Dji?usp=drive_link
STEAM pasaka „Gražuolė ir pabaisa“
Matematika, gamtos mokslai, dailė ir technologijos. TŪM STEAM mokslinis-praktinis forumas „Tyrėjų valanda“. TŪM I projektas.
Ina Verbutienė, Pradinių klasių vyr. mokytoja, Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazija
1a klasės mokiniai
STEAM projektas, kuriame per pasaką „Gražuolė ir pabaisa“ mokiniai atliko įvairias matematikos, gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos ir menų užduotis. Jie konstravo pilies modelį, eksperimentavo su šviesa ir šešėliais, atliko skaičiavimus bei kūrė pasakos iliustracijas. Projektas skatino kūrybiškumą, komandinį darbą ir įtraukė į aktyvų mokymosi procesą.
Aprobuota: Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos gamtos ir tiksliųjų mokslų metodinės grupės metodiniame pasitarime 2024-12-23.
https://drive.google.com/drive/folders/1PiEl-5mX2pK07KYLT9w-2dYT5dsZ-Ymi?usp=drive_link
Paviršinių nuotekų valymo filtro kūrimas ir tyrimas
R. Sabaliauskienė, I. Martišienė
STEAM mokymų „Inovacinių gebėjimų ugdymas pagal modulį „Ateities miestas: aplinkos apsauga“ (TŪM I projektas) praktiniai tiriamieji darbai.
Projektinis darbas, kurio metu buvo kuriamas paviršinių nuotekų valymo filtras, skirtas mažinti vandens taršą ir gerinti jo kokybę. Tyrime buvo analizuojami skirtingi filtravimo metodai, jų efektyvumas šalinant teršalus bei aplinkosaugos sprendimai nuotekų valymui. Mokiniai susipažino su vandens valymo principais, cheminių priemaišų poveikiu ir įgijo praktinių tyrimų įgūdžių.
https://drive.google.com/drive/folders/1LCPx-F0_nJvSMIg0nB2s07uqPlUO7hNg?usp=sharing
Vidaus oro kokybės tyrimas Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijoje
D. Vepštienė, A. Bružienė, U. Ruibienė
STEAM mokymų „Inovacinių gebėjimų ugdymas pagal modulį „Ateities miestas: aplinkos apsauga“ (TŪM I projektas) praktiniai tiriamieji darbai.
Tyrimo tikslas – ištirti vidaus oro kokybę įvairiose gimnazijos erdvėse, įvertinant anglies dioksido, formaldehidų bei lakiųjų organinių junginių (TVOC) koncentraciją. Projektas suteikia mokiniams galimybę praktiškai išbandyti oro kokybės matavimo metodus ir suprasti, kaip vidaus aplinka veikia žmogaus sveikatą. Tyrimo rezultatai gali būti panaudoti aplinkos gerinimui mokyklos bendruomenėje.
https://drive.google.com/drive/folders/1LCPx-F0_nJvSMIg0nB2s07uqPlUO7hNg?usp=sharing
Vandens telkinių tyrimas
J. Narutavičienė, V. Mačiulaitienė, I. Kavaliauskė
STEAM mokymų „Inovacinių gebėjimų ugdymas pagal modulį „Ateities miestas: aplinkos apsauga“ (TŪM I projektas) praktiniai tiriamieji darbai.
Projektinis darbas, skirtas paviršinio ir geriamojo vandens kokybės tyrimui, atliekant fizikinius ir cheminius matavimus. Mokiniai analizavo vandens užterštumo šaltinius, azoto ir fosforo junginių kiekį bei jų poveikį ekosistemoms. Tyrimas stiprina aplinkosaugos sąmoningumą ir ugdo praktinius vandens analizės įgūdžius.
https://drive.google.com/drive/folders/1LCPx-F0_nJvSMIg0nB2s07uqPlUO7hNg?usp=sharing
Dirvožemio kokybės nustatymas Gargždų miesto apylinkėse
R. Kundrotienė, J. Venckauskienė
STEAM mokymų „Inovacinių gebėjimų ugdymas pagal modulį „Ateities miestas: aplinkos apsauga“ (TŪM I projektas) praktiniai tiriamieji darbai.
Tyrimo tikslas – įvertinti dirvožemio kokybę ir jo užterštumą sunkiaisiais metalais bei organinėmis medžiagomis. Mokiniai atliko dirvožemio mėginių analizę, lygino skirtingų vietovių užterštumą ir įgijo aplinkosauginių tyrimų patirties. Tyrimas prisideda prie sąmoningumo apie dirvožemio tvarų naudojimą ir aplinkosaugą.
https://drive.google.com/drive/folders/1LCPx-F0_nJvSMIg0nB2s07uqPlUO7hNg?usp=sharing
Kvapo koncentracijos tyrimas
A. Rimkevičius, D. Šimkus, L. Peter
STEAM mokymų „Inovacinių gebėjimų ugdymas pagal modulį „Ateities miestas: aplinkos apsauga“ (TŪM I projektas) praktiniai tiriamieji darbai.
Projektinis darbas, skirtas viešojo maitinimo įstaigų kvapo koncentracijos vertinimui ir jos poveikiui aplinkai. Mokiniai išmoko oro mėginių ėmimo metodikas ir atliko laboratorinius tyrimus dinaminės olfaktometrijos metodu. Tyrimas prisideda prie supratimo, kaip kvapai veikia žmonių savijautą ir kokie metodai gali būti taikomi jų kontrolei.
https://drive.google.com/drive/folders/1LCPx-F0_nJvSMIg0nB2s07uqPlUO7hNg?usp=sharing
Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos lauko oro kokybės tyrimas
V. Vileikienė, A. Rutienė
STEAM mokymų „Inovacinių gebėjimų ugdymas pagal modulį „Ateities miestas: aplinkos apsauga“ (TŪM I projektas) praktiniai tiriamieji darbai.
Tyrimo tikslas – nustatyti kietųjų dalelių koncentraciją gimnazijos lauko erdvėse ir identifikuoti pagrindinius taršos šaltinius. Mokiniai atliko matavimus skirtingose vietose, lygino oro kokybės rodiklius ir pateikė siūlymus situacijos gerinimui. Projektas ugdo aplinkosaugos suvokimą ir skatina domėtis oro taršos problematika.
https://drive.google.com/drive/folders/1LCPx-F0_nJvSMIg0nB2s07uqPlUO7hNg?usp=sharing
Mokyklos parko kerpių tyrimas
Gamtos mokslai. TŪM STEAM mokslinis-praktinis forumas ,,Tyrėjų valanda“. TŪM I projektas.
Eglė Rubavičienė, pradinių klasių vyresnioji mokytoja, Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazija.
Projektas, kurio metu 3–4 klasių mokiniai tyrinėjo mokyklos parko medžių kerpes, siekdami įvertinti aplinkos kokybę. Mokiniai analizavo kamieno kerpėtumo ryšį su medžių augimu ir oro užterštumu, kūrė meninius darbus iš kerpių bei mokėsi jas tinkamai saugoti. Projektas ugdo gamtos pažinimą, kūrybiškumą ir atsakingą požiūrį į aplinką.
Aprobuota: Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos pradinių klasių mokytojų metodinėje grupėje (2024-12-27, prot. Nr. 4).
https://drive.google.com/drive/folders/1ZNx-ppVdLZ5CQK2tdq_bL-XEHarIODrp?usp=drive_link
Tirk, atrask ir būsi pastebėtas
Diana Vepštienė, biologijos mokytoja metodininkė
Ugnė Ruibienė, geografijos mokytoja, Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazija
Patyriminė gamtos ir socialinių mokslų konferencija „Tirk, atrask ir būsi pastebėtas“ skirta 7–9 klasių mokiniams. Jos tikslas – skatinti mokinių domėjimąsi gamtos ir socialiniais mokslais, stiprinti komunikavimo, pažinimo, pilietiškumo, kūrybiškumo, socialinę, emocinę ir sveikos gyvensenos kompetencijas.
Konferencijos metu mokiniai dalyvauja užduotyse, tokiose kaip:
- Žemės menas – kūrybiniai darbai gamtoje;
- Vandens kokybės tyrimas – praktinis mokslinis darbas;
- Medžio žievės atspaudų gamyba – susipažinimas su medžių raštais ir jų ypatybėmis;
- Rūšinė įvairovė miško arduose – augalijos sudėties tyrimai;
- Kraštovaizdžio vaizdavimas – orientavimosi žemėlapyje įgūdžiai;
- Gyvūnų garsų atpažinimas – sensoriniai įgūdžiai;
- Aplinkos ABC – ekologinis sąmoningumas ir pažintiniai gebėjimai.
Dalyvių komandą sudaro 5 mokiniai, kurie atlieka pateiktas užduotis tiek individualiai, tiek grupėse. Šis projektas skatina mokinių smalsumą, kūrybiškumą ir pagarbą gamtai.
https://drive.google.com/drive/folders/15BhnI9V1IkMULnhXpMGWR6--c1n8nZLo
„Atraminė medžiaga garso temai“
Ilona Tulabienė, fizikos ir matematikos mokytoja metodininkė, Gargždų „Kranto“ progimnazija
Ši metodinė medžiaga yra paruošta fizikos mokytojams, dėstantiems temą „Garsas“. Ji apima pagrindinius garso sampratos aspektus: nuo garso šaltinių ir imtuvų iki garso sklidimo ypatybių skirtingose terpėse. Taip pat aptariami tokie dydžiai kaip amplitudė, periodas ir dažnis, pateikiamos formulės ir paaiškinimai, leidžiantys mokiniams suprasti šiuos pagrindinius fizikos reiškinius. Medžiagoje naudojamos iliustracijos, diagramos bei schemos, kurios padeda vizualizuoti nagrinėjamus procesus. Taip pat aprašomos garso savybės, tokios kaip aukštis, garsumas, aidas, Doplerio efektas ir difrakcija. Ši metodinė priemonė skirta ugdyti mokinių gebėjimą taikyti teorines žinias praktikoje, taip pat pritaikyta mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP).
Aprobuota Klaipėdos rajono Gamtos mokslų metodinėje grupėje, 2024-09-24
https://drive.google.com/drive/folders/153IKcSb0xpZ1hI9U93pcvyc31wrNA9to?usp=drive_link
„Švarus vanduo“ – metodinė priemonė debatams
Ilona Tulabienė, fizikos ir matematikos mokytoja metodininkė, Gargždų „Kranto“ progimnazija
Metodinė priemonė, skirta 45 minučių trukmės debatams apie švaraus vandens svarbą. Joje pateikiamos debatų taisyklės, idėjos, įdomūs faktai ir medžiaga apie švarų vandenį bei papildomi resursai. Ši priemonė padeda mokiniams ugdyti kritinį mąstymą, diskusijų gebėjimus ir supratimą apie ekologijos svarbą.
https://drive.google.com/drive/folders/13UIlAVA1iIx2fyu-BpEl6AAVDouBagKy?usp=drive_link
Projektinių tiriamųjų darbų aprašai
Raimonda Kundrotienė, biologijos mokytoja ekspertė, Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazija.
Projektinių darbų tikslas yra suteikti mokiniams galimybę įgyti bendrąsias ir dalykines kompetencijas per tiriamąją veiklą, formuoti sąmoningą, iniciatyvią asmenybę, gebančią spręsti aktualias problemas. Projektiniai darbai padeda mokiniams įgyti įvairių įgūdžių, įskaitant mokėjimą mokytis, bendravimą, problemų sprendimą, kūrybiškumą bei komandinius gebėjimus. Šiame rinkinyje pateikiami Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos mokinių projektinių tiriamųjų darbų „Išmanusis šiltnamis“ ir „Dirvožemio kokybės įtaka augalų auginimui“ pavyzdžiai.
Aprobuota Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijoje, rajono gamtos mokslų mokytojų metodiniame būrelyje, 2024-03-12.
https://drive.google.com/drive/folders/1ZjTFpkuR1EsiikK27spN3BCNkKBsnKD4
Tiriamųjų darbų plakatai
Raimonda Kundrotienė, biologijos mokytoja ekspertė, Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazija.
Tiriamųjų darbų pristatymo plakatai skirti dviem tikslams – užmegzti ryšį su kitais tyrėjais bei informuoti apie atliktus tyrimus. Plakatuose trumpai pateikiama tyrimo esmė, naudojamos iliustracijos, diagramos bei išvadų santrauka, skatinanti diskusijas. Šiame rinkinyje pateikiami Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos mokinių tiriamųjų darbų pavyzdžiai: „Bioplastiko gamyba ir jo savybių tyrimas“, „Pelytė paramedikė – pulso ir kūno temperatūros matuoklis“, „Dirvožemio kokybės įtaka augalų auginimui“.
Aprobuota Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijoje, rajono gamtos mokslų mokytojų metodiniame būrelyje, 2024-03-12.
https://drive.google.com/drive/folders/1ZFTs15fTN2WOFHrwS-VUCm5XEBIM0623