ispudziai is siauliu krasto svietimo istaiguSpalio 12-13 dienomis  Klaipėdos rajono švietimo įstaigų vadovai, jų pavaduotojai ugdymui ir Savivaldybės švietimo skyriaus specialistai lankėsi Šiaulių rajono švietimo įstaigose  ir susipažino su jose įgyvendinamomis inovacijomis bei sukurtomis ugdymo aplinkomis.

Pirmiausia aplankyta Kurtuvėnų mokykla-daugiafunkcis centras – viena iš keturių Šiaulių rajono Dubysos aukštupio mokyklų. Tai unikalus 4 mokyklų junginys, kuriam vadovauja direktorius Vaidas Bacys.

Visame mokyklų junginyje dirba 120 darbuotojų, veikia 14 ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo grupių, 14 pradinių klasių, ir 5-10 kl.  Didžiausia klasė – Aukštelkės mokykloje 27 penktokai. Direktorius turi 3 pavaduotojus – ūkiui, pagrindiniam ugdymui ir švietimo pagalbai. Direktoriaus pavaduotojui ūkiui pavaldūs ūkvedžiai transportui ir statybai. Didžioji mokinių dalis pavežami, todėl dirba 5 vairuotojai. Mokyklose dirba 7 virėjai, kurie turi savo valgyklos vedėją. Mokyklos dokumentus tvarko sekretorius ir personalo specialistas. Visos mokyklos kartu bendrauja įgyvendinant ugdymo turinį ir sprendžiant kilusias problemas. Mokytojai kartu rengia ugdymo planus (1-ų –4- ų klasių, dalykų mokytojai). Visos mokyklos susitaria dėl 6 integruotų pamokų per mokslo metus. Mokyklos biblioteka turi 4 veiklos kryptis: skaitymo ir  tyrinėjimo programų įgyvendinimas, mokytojų IT raštingumo įgūdžių stiprinimas ir IT diegimas. Bibliotekininkas parenką literatūrą mokytojams ir užtikrina, kad grožinė literatūra „ateitų“  į dalyką. Bibliotekoje dirba ir laborantas, ir stiprus  IT specialistas. STEAM ugdymas vykdomas  per biblioteką.

Mokykloje veikia geležinė taisyklė – mokytojas neturi dejuoti dėl darbo (sunku, nėra reikiamų priemonių ir pan.). Jis turi sakyti, ko reikia, kas ne taip,  kad problema būtų išspręsta. Mokykloje veikia stipri ir darni pagalbos mokiniui komanda, dirba 14 mokytojų padėjėjų, kurie turi pedagoginį išsilavinimą. Visi mokytojai mokykloje iki 50 metų amžiaus.

Gerosios patirties seminaro metu 22 Klaipėdos rajono mokyklų vadovai ir jų pavaduotojai ugdymui susipažino su direktoriaus Vaido Bacio gerąja patirtimi įgyvendinant mokinių  grupinius ir asmeninius projektus, integruoto ugdymo praktika pagal 6 temas visose mokyklose. Sudomino mokyklose taikoma demokratinio ugdymo metodika, kai į mokyklos valdymą įtraukiami visi mokiniai. Demokratinis valdymas vyksta trimis lygiais: per individualius mokinio pokalbius su direktoriumi (2 kartus metuose, pokalbiai planuojami iš anksto), per demokratinius klasės susirinkimus (kartą per mėnesį) ir per demokratinius mokyklos susirinkimus, kuriuos veda direktorius. Mokykloje yra paskirta „Klausimų parkavimo vieta“, kurioje per mėnesį vaikai surašo ir priklijuoja jiems aktualius klausimus. Kartą per mėnesį vyksta klausimų aptarimas, problemų sprendimas. Vaikai mokosi bendravimo kultūros, reiškia savo nuomonę, mokosi išklausyti kitų nuomones, kultūringai  prieštarauti ir teikti argumentus.

Mokykloje nėra uniformų, bet veikia susitarimas dėl aprangos etiketo, kuris  parengtas kartu su mokiniais. Vietoje pabodusių 5 – 10 klasių olimpiadų mokyklose organizuojami kūrybiniai festivaliai, teikiantys džiaugsmo visiems mokiniams.   

Mokyklų vadovus sudomino mokytojų skatinimo sistema mokyklose. Direktorius V. Bacys pateikė mokytojų premijavimo schemą – mokytojas pagal mokyklos metų planą turi įvykdyti 3 uždavinius. Nuo jų įgyvendinimo lygio priklauso skiriama premija.

 Susipažinta su strateginio planavimo ypatumais Dubysos aukštupio mokyklose. Jau 6 metai nekeičiamos mokyklų strateginio plano kryptys, keičiasi tik uždaviniai ir siekiami rodikliai. Pagal strategines kryptis rengiami mokyklos metiniai ir mėnesio planai.

Mokyklose skiriamas didelis vadovo dėmesys mokiniui ir mokytojui.  Ne tik mokiniai, bet ir mokytojai kviečiami individualiems pokalbiams. Prieš pamokos stebėseną, mokytojas gali aptarti pamoką su direktoriumi ar jo pavaduotojais. Kartu aptariamas mokytojų planuotų individualių tikslų įgyvendinimas. Įdomi ir darbo su tėvais patirtis. Mokyklos turi savo pamėgtus tradicinius renginius, tėvai – aktyvūs   jų dalyviai.

Kuršėnų Pavenčių mokykla-daugiafunkcis centras apima ikimokyklinį, priešmokyklinį, pradinį ugdymą.  Čia įsteigta  specialiojo ugdymo klasė vaikams su žymiais vystymosi sutrikimais. Mokykloje mokosi 530 mokinių, dirba 60 mokytojų ir 40 personalo darbuotojų, 2 direktoriaus pavaduotojai ugdymui ir 1 ūkio reikalams.

Kuršėnų Pavenčių mokykloje-daugiafunkciame centre laikinai einanti direktoriaus pareigas direktoriaus pavaduotoja ugdymui Gita Vatkienė pristatė gerąją patirtį organizuojant mokymosi pagalbą. Dalis konsultacijų valandų panaudojamos organizuojant klasių suskirstymą į grupes per dalykų pamokas. Tai padeda ir efektyviau panaudoti pamokos laiką dirbant su skirtingų gebėjimų mokiniais, ir pasiekti geresnės mokymosi pažangos. Pristatytas darbo specialiosiose klasėse organizavimas.  Vaiko gerovės komitetas aptarti dienos aktualijų renkasi 2-3 kartus per savaitę. 

Abiejose lankytose mokyklose sukurtos inovatyvios  ir šiuolaikiškos ugdymo(si) erdvės, sukurtos jaukios poilsio zonos ir mokiniams, ir mokytojams, naudojami ergonomiški ir  funkcionalūs baldai,   sutvarkyta mokyklos išorinė aplinka, kuri irgi pritaikyta ugdymui.  

Be švietimo įstaigų rajono mokyklų vadovai lankėsi Joniškyje įkurtame krepšinio muziejuje, kuris stebino savo eksponatų gausa ir entuziastingo gido, muziejaus įkūrėjo Leono Karaliūno edukacine programa.  Joniškio sinagogų komplekse buvo pristatyta  prieškarinė žydų gyvenimo buitis ir kultūra. Dabar renovuotos sinagogos tapo joniškiečių kultūrinio gyvenimo centrais, kur rengiamos parodos, koncertai, bendruomenės susitikimai ir renginiai. Nepastebimai praėjo 2 val. edukacinė programa interaktyviame ir informatyviame šiuolaikiškame Žagarės dvaro muziejuje.

Tikėtina, kad informacija, įgyta gerosios darbo patirties seminare, praturtins rajono mokyklų strateginius planus, kurių rengimo etapas netrukus prasidės rajono mokyklose. Edukacinės programos refleksijoje rajono mokyklų vadovai teigė savo darbe taikysiantys demokratinio valdymo principus, mokytojų skatinimo metodiką, patobulins pagalbos mokiniui teikimą. Daug minčių ir idėjų kilo, kaip geriau įrengti  mokyklos erdves pritaikytas ugdymui ir poilsiui. Po mokyklų vadovų patirčių Šiaulių krašto muziejuose į edukacines programas Joniškio ir Žagarės   muziejuose iš rajono mokyklų išvyks ne viena mokytojų ir mokinių grupė. 

Pavasarį lauksime kolegų iš Šiaulių rajono vizito.

https://www.facebook.com/krsc.lt/posts/pfbid02j4F9t1mdki3Q4rggaFJQXtrswUGd5k93Qz7m6LdyuY4m7a3vxWc3ZW44nxstQepsl

https://www.facebook.com/krsc.lt/posts/pfbid02j4F9t1mdki3Q4rggaFJQXtrswUGd5k93Qz7m6LdyuY4m7a3vxWc3ZW44nxstQepsl